Onderzoek kassen bevestigt veiligheid

Q & A lijst veilig werken in de kas

“Zoals iedereen zal begrijpen, zijn we erg geschrokken van wat er vrijdagmiddag is gebeurd. Tegelijkertijd zijn we – zoals ook in onze berichtgeving en in de media te lezen was – vooral dankbaar dat er geen slachtoffers zijn gevallen. Dat is natuurlijk het allerbelangrijkste. Het voelde alsof er een beschermengel van uitzonderlijke kwaliteit aanwezig was die dag,” vertelt Roy van Vliet, Algemeen Directeur van Agro Care Nederland, zichtbaar aangeslagen.

Zaterdagochtend waren in alle vroegte de nodige specialisten, deskundigen en inspecteurs aanwezig om te onderzoeken wat er precies is gebeurd. Er is die dag uiteraard niet gewerkt in de andere kassen – veiligheid gaat boven alles. Inmiddels kunnen we met zekerheid aangeven dat alle andere kassen veilig zijn. De bouwconstructie is zoals die behoort te zijn en het onderhoud is ook op orde, net als alle andere kassen van Agro Care.

De oorzaak van het incident is dat bij de voorbereidingen voor het plaatsen van het tweede energiescherm de constructie van de kas tijdelijk deels is aangepast, zodat deze uit balans kon raken. Een lichte toename van de wind bleek al voldoende om de stabiliteit te ondermijnen. In andere kassen waar eerder een tweede scherm is geplaatst, is geen instabiliteit ontstaan. Er wordt natuurlijk verder onderzoek gedaan naar wat de oorzaak is. Omdat de gevallen kas op dit moment onbegaanbaar is, weten we nog niet alle details, maar op basis van de uitgevoerde inspecties kunnen we met zekerheid stellen dat de veiligheid in onze overige kassen is gewaarborgd.

“Vanmorgen zijn we gestart op onze locaties in Noord-Holland met informatiebijeenkomsten waarbij de directie aanwezig was. We hebben uitleg gegeven, informatie gedeeld en er was natuurlijk ruimte om vragen te stellen, zodat iedereen met een gerust hart weer aan het werk kon. Door onze uitvoerige uitleg, is er gelukkig geen onrust ontstaan en zijn de mensen met vertrouwen weer overgegaan tot de orde van de dag. Gisterenavond hebben we allereerst alle medewerkers en seizoensmedewerkers (in hun eigen taal via hun werkgever) geïnformeerd over de status en uitgenodigd voor de bijeenkomsten. Deze bijeenkomsten waren voor de medewerkers vrij toegankelijk dus naar behoefte. Ook de HR-adviseurs van de locaties waren aanwezig, zodat zij mensen eventueel konden ondersteunen, wat gelukkig niet nodig was. Natuurlijk zijn ze beschikbaar voor mensen mochten zij toch hulp nodig hebben of erover willen praten. We zullen alles doen wat nodig is. De medewerkers van kas 6 (de kas die getroffen is) en de kas die grensde aan kas 6 hadden vanmorgen op een later tijdstip een bijeenkomst. Dit behoefde natuurlijk meer aandacht, vonden wij. De mensen waren over het algemeen erg geschrokken natuurlijk, maar waren te spreken over de informatievoorziening en de directe onderzoeken en acties die gelijk zaterdagochtend opgestart zijn. We hebben nauw contact met het uitzendbureau en zorgen ervoor dat niemand zonder werk komt te zitten. Dit is gelukkig een drukke periode dus we hebben werk genoeg om deze mensen elders werk te bieden in het bedrijf!”, geeft Ad van Kester (operationeel Directeur Agro Care Nederland) aan.

“Ondanks de aanzienlijke materiële schade blijven we met vertrouwen vooruitkijken. In de komende periode werken we aan een realistisch plan voor de herbouw van kas 6, met als verwachting dat deze begin volgend jaar weer vol zal staan met jonge, frisse plantjes. Onze prioriteit ligt nu bij onze medewerkers en hun welzijn. Tegelijkertijd zijn we achter de schermen intensief in overleg met installateurs, verzekeraars en andere specialisten om de vervolgstappen zorgvuldig te coördineren. We zetten ons dagelijkse werk voort: de teelt van tomaten. Het wordt mooi weer deze week, wat betekent dat de tomaten extra hard zullen groeien. We passen onze werktijden aan op de warmte, zodat onze mensen eerder kunnen beginnen en op tijd naar huis kunnen om ook van het mooie weer te genieten. Het was een intens weekend dat ons allemaal heeft geraakt, maar het doet me goed om te zien hoe professioneel en betrokken er is gehandeld.”, sluit Roy van Vliet af.